Ozdobnik - gradientowa kula
Ozdobnik - gradientowa kula
Wróć

Jak Polacy radzą sobie ze zjawiskiem fake news

Każdego roku powstają nowe portale informacyjne, do których sięgamy, aby zdobyć wiedzę o otaczającym nas świecie. Problem w tym, że wiele z nich, tworząc publikowane treści, nie sięga do źródeł pierwotnych, a jedynie powiela informacje, znalezione na innych portalach, nie weryfikując ich wiarygodności. Dlatego coraz częściej trudno jest odróżnić fake od fact.

Niektóre portale specjalnie naginają rzeczywistość i wprowadzają czytelnika w błąd. W ten sposób tworzą się i rozpowszechniają fake newsy.

Media odgrywają współcześnie dużą rolę w życiu człowieka. Są uczestnikami dnia codziennego, towarzyszą w domu, w pracy, w nauce i rozrywce. Coraz częściej nie tylko bawią ale również uczą, kształtują światopogląd i postawy życiowe zwłaszcza u młodych, nieświadomych ogromnego wpływu środków masowego przekazu ludzi. Wpływ mediów na życie jest nieunikniony, zalew informacyjny z jakim mamy do czynienia w dzisiejszych czasach dotyka każdego już od lat najmłodszych. 

To właśnie wśród młodych ludzi między 15 a 19 rokiem życia Stowarzyszenie Demagog postanowiło przeprowadzić pierwsze badanie, aby zweryfikować poziom wiedzy na temat zjawiska fałszywych informacji w mediach w Polsce. Drugie badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej ogólnopolskiej grupie osób.

Wyniki przeprowadzonych badań znajdziesz w raporcie w cyfrowej bibliotece sieci KOMET@. 

Autor wpisu / Partner wpisu:
Piotr Mieczkowski / Fundacja Digital Poland