Ozdobnik - gradientowa kula
Ozdobnik - gradientowa kula
Wróć / E-commerce, Innowacje, Cyberbezpieczeństwo

Znasz kogoś, kto nie wie, jak zrobić pierwsze zakupy online? Prześlij mu poradnik!

Pomimo, że coraz więcej kupujemy w internecie[i] wielu z nas zna osoby, które nadal się tego obawiają. Wspólnie pomóżmy im zacząć. Jeżeli dostaliście ten poradnik, może to oznaczać, że ktoś bliski postanowił pomóc wam w rozpoczęciu zakupów online. Zaczynajmy zatem!

Krok pierwszy: Nie panikujcie!

„Łatwo powiedzieć”, pomyślicie. Jak poradzić sobie z ogromem stron internetowych, które oferują te same produkty? Które witryny są bezpieczne? A co z podawaniem danych karty, czy nie kryje się za tym jakiś „haczyk”? Czy opłaca się tworzyć konto w sklepie po to, by zakończyć płatność?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi, chcielibyśmy wyjaśnić, dlaczego warto się przemóc i zacząć kupować w internecie. Dobrym powodem może być szeroka oferta sklepów internetowych oraz dostępność tych samych produktów w wielu miejscach. Dzięki temu, możemy wybrać takie sklepy, w których cena jest najatrakcyjniejsza, obsługa ponadprzeciętna, a recenzje najbardziej zachęcające. I to wszystko bez wstawania z kanapy. Ale to nie wszystko! Zakupy online pozwalają nie tylko łatwo znaleźć najlepsze produkty, lecz także zamówić je z dowozem prosto pod wasze drzwi.

Krok drugi: Zacznijcie od znalezienia sklepu i produktu

Zdajemy sobie sprawę z tego, że najtrudniej jest zacząć. Dlatego na początku wybierzcie po prostu sklep, w którym mogą być interesujące was produkty. Może to być na przykład jeden z tych, które odwiedziliście stacjonarnie w ostatnich miesiącach. Następnie kliknijcie w interesujący was produkt. To może być upatrzona wcześniej rzecz, którą widzieliście przy ostatniej wizycie w sklepie. Możecie też skorzystać z wyszukiwarki na stronie sklepu (najczęściej znajdziecie ją w prawym górnym rogu, razem z ikoną lupy) i wpisać tam nazwę poszukiwanej rzeczy i obejrzeć dostępne możliwości.

Alternatywą jest skorzystanie z wyszukiwarki internetowej. Część z nich pozwala przeszukiwać oferty wielu sklepów jednocześnie. Zostaną wam one wyświetlone obok siebie, a po kliknięciu w jedną z nich zostaniecie przekierowani bezpośrednio na stronę z produktem. Pozwala to nie tylko porównać ich dostępność w różnych miejscach, lecz także sprawdzić to, jak klienci oceniają jakość obsługi.

Dobra rada: Jeżeli kupujecie w internecie, upewnijcie się, że sklep jest bezpieczny. Sklepy, które umożliwiają płatności kartą, z założenia muszą spełniać szereg wymagań regulowanych przez branżowe standardy. Sugerujemy także sprawdzenie czy adres strony internetowej zaczyna się od https://, co oznacza, że ruch z tej strony jest szyfrowany. Chodzi o obecność literki „s”. Ma to szczególne znaczenie na tych podstronach, gdzie podajecie swoje dane. Co więcej, warto sprawdzić czy w adresie sklepu nie ma żadnych błędów, czy nietypowych znaków (np. cyfry „zero” zamiast litery „o”) – może to świadczyć o tym, że wcale nie trafiliśmy do sklepu, do którego chcieliśmy, tylko na stronę, która się pod niego podszywa. Więcej o bezpieczeństwie zakupów (i nie tylko) w internecie, przeczytacie w tekście Siedem zasad cyberbezpieczeństwa dla każdego.

Krok trzeci: Dodajcie produkt do koszyka

Gdy już wybraliście wasz produkt, przyjrzyjcie się dostępnym możliwościom. Zaznaczcie to, ile sztuk chcecie kupić, wskażcie kolor i rozmiar (jeśli kupujecie ubrania lub buty), a na końcu dodajcie towar do koszyka. Czasami wybór kilku produktów może obniżyć koszt całego zamówienia. Dotyczy to nie tylko ubrań czy chemii domowej, lecz także dostępu do ulubionego czasopisma online lub korzystania z  serwisu z filmami na dłuższy niż standardowy czas.

Dobra rada: Jeżeli macie jakiś produkt na oku, lecz nie jesteście gotowi na zakup, dodajcie go do „listy życzeń”. Taka funkcja coraz częściej pojawia się w menu sklepów. Pozwoli wam to zapisać produkt na później.

Krok czwarty: Zakończcie zakupy i przejdźcie do płatności

Gdy już dodaliście do koszyka wszystkie produkty, które zamierzacie kupić, przejdźcie do sekcji płatności. W większości przypadków na tym etapie zostaniecie poproszeni o stworzenie konta w sklepie internetowym, podając (najczęściej) swój adres e-mail. Jeżeli zamierzacie po raz kolejny skorzystać z oferty tego sklepu, jest to bardzo przydatne, gdyż dane waszej karty płatniczej mogą zostać zapamiętane, podobnie jak na przykład adres wysyłki. Sprawi to, że kolejne zakupy będą przebiegać znacznie szybciej. Przez kolejne kroki przeprowadzi was sklep internetowy. Nie jest to trudne. W razie potrzeby warto skorzystać z oferowanych kanałów kontaktu, na przykład z infolinii.

Dobra rada: Aby móc korzystać z łatwych, szybkich i bezpiecznych płatności internetowych, możecie skorzystać z funkcji „kliknij i zapłać z Visa”. Wystarczy dodać swoją kartę, a później zawsze, gdy zobaczycie charakterystyczną ikonkę w sklepie, który akceptuje kartę Visa, nie będziecie już musieli podawać haseł, numeru karty i wypełniać długich formularzy. Więcej o tej funkcji przeczytacie na stronie Visa.pl.

Krok piąty: Płać bezpiecznie

Jeżeli płacicie w sklepie po raz pierwszy, zostaniecie poproszeni o podanie 16-cyfrowego numeru karty (widocznego obok waszego imienia), daty ważności na jej wierzchniej stronie oraz kodu CVV (ang. card verification value) widocznego na drugiej stronie, który najczęściej składa się z 3 cyfr. Możecie też zostać poproszeni o podanie adresu mailowego oraz kodu pocztowego – tych danych bank może potrzebować do tego, aby zweryfikować waszą tożsamość. 

Czasem może pojawić się dodatkowy krok, związany z procedurą, która nazywana jest specjalistycznie „weryfikacją dwuskładnikową”. Dzieje się tak w sytuacji, gdy bank potrzebuje dodatkowego potwierdzenia, że to faktycznie właściciel karty dokonuje transakcji. Proces ten nie wiąże się z koniecznością pobierania żadnych dodatkowych aplikacji, oprogramowania czy instalowania czegokolwiek.

Dobra rada: Wkrótce w Polsce (podobnie jak w prawie całej Europie) wejdzie w życie przepis, zgodnie z którym banki będą mogły przeprowadzać dodatkową kontrolę płatności dokonywanych online. Wszystko po to, aby upewnić się, że osoba, która płaci, to faktyczny posiadacz danej karty. Sposobów takiej weryfikacji może być kilka. Bank może wysłać SMS z kodem czy też zadzwonić lub przeprowadzić weryfikację przez aplikację bankową. Więcej na ten temat przeczytacie w tekście Zakupy w sklepie internetowym? Wkrótce może zmienić się to jak płacisz.

Druga dobra rada: Zakupy dowolną kartą Visa – zarówno w internecie, jak i sklepie stacjonarnym – dają prawo do skorzystania z procedury chargeback. To sposób na potencjalne odzyskanie pieniędzy, w razie gdybyście nie otrzymali towarów lub usług, które zostały przez was opłacone. Może się tak zdarzyć między innymi wtedy, gdy sprzedawca lub dostawca zbankrutował albo zlikwidował swoją działalność. Bank, który wydał waszą kartę, może spróbować odzyskać w waszym imieniu pieniądze z banku sprzedawcy. Więcej o procedurze chargeback przeczytacie na stronie Visa.pl.

Krok szósty i ostatni: Odbiór produktu

Tuż przed wyborem płatności możecie zdecydować się na formę dostarczenia produktu – do określonego punktu lub bezpośrednio do domu. Czasem nawet pojawi się możliwość dostarczenia w określonym przedziale czasowym. Warto z takiej szansy skorzystać, by zaoszczędzić czas.

Dobra rada: Przed zakupem warto sprawdzić to, jakie zasady zwrotów ma dany sklep internetowy. Wiele z nich pozwala odesłać produkt, jeżeli nie nosi śladów używania. Co więcej, polskie prawo pozwala na zwrot produktów zakupionych w internecie przez określony czas. W przypadku zakupów na odległość, konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od otrzymania produktu i obowiązek jego zwrotu w ciągu kolejnych 14 dni. Decydując się na zwrot nie trzeba podawać przyczyny naszej decyzji. Więcej informacji znajdziecie na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Mamy nadzieję, że pomogliśmy wam zacząć kupować w internecie. Warto zacząć od małych kroków, nie zrażać się ewentualnymi niepowodzeniami, nie zapominać o prawie do zwrotu, oraz stale eksplorować przepastne zasoby internetowych sklepów. Powodzenia!

[i] Liczba transakcji w internecie z wykorzystaniem kart Visa wydanych w Polsce w czerwcu 2020 r. skoczyła o 30% w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej, dane transakcyjne Visa.

Autor wpisu / Partner wpisu:
Visa

TAGI: E-commerce / Innowacje / Cyberbezpieczeństwo